Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Allerede har en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Ansøgning skabelon - Hvordan skriver man en ansøgning?

Hjælp til ansøgning

Noget af de, som de fleste gerne vil have hjælp til, når der skal skrives en ansøgning, er en: Skabelon til ansøgning.

For alle vil gerne skrive den perfekte ansøgning.

Dit CV og jobansøgning er det første, som en arbejdsgiver modtager fra dig, og er derfor også det første indtryk, som de får af dig. Derfor er det vigtigt at både dit CV og din ansøgning er i orden.

Din ansøgning bliver det, der afgør, om du bliver indkaldt til jobsamtale eller ej. Det er derfor betydeligt, at du har styr på de vigtigste elementer, som en god ansøgning bør indeholde. Så hvordan skriver man en ansøgning? Der findes ikke nogen definitiv opskrift på en god ansøgning, men der er nogle punkter, som du altid bør inkludere i din ansøgning.

Prøv at se videoen:

 

Ansøgning skabelon

Som skabelon til din ansøgning kan du bruge følgende trin - uanset om du er ung, eller lidt ældre:

1. Fang arbejdsgiverens opmærksomhed

Skriv en kort indledning, hvor du fanger arbejdsgiverens opmærksomhed. Denne indledning bør forklare hvorfor du passer til stillingen. Du bør forklare netop, hvad du kan og har at tilbyde, som netop gør, at det er dig de skal ansætte. Din ansøgning bør være målrettet, og tilpasset det specifikke jobopslag, således at det gøres klart, at du er oprigtigt interesseret i stillingen.

2. Dine faglige kompetencer

Dine faglige kompetencer skal afspejle, at du har læst og forstået, hvad der forventes af dig, hvis du får jobbet. Din jobansøgning skal kunne kobles sammen med jobopslaget og fortælle, hvorfor netop dine faglige kompetencer passer til jobbeskrivelsen. Fortæl at du på grund af tidligere joberfaringer, har erfaringer inden for specifikke arbejdsområder, som arbejdsgiveren efterlyser i sit jobopslag.

3. Dine personlige kompetencer

Ligesom med de faglige kompetencer, skal du her koble dine personlige kompetencer til jobbeskrivelsen, hvis du har nogle sociale kvaliteter, som du især vil fremhæve. Dine personlige kompetencer kan for eksempel være, at du er god til at indgå i et team og har stærke sociale kompetencer.

4. Derfor søger jeg job hos jer

Forklar hvorfor det netop er denne stilling, som du vil have, og hvorfor du vil arbejde på den pågældende arbejdsplads. Hvad gør stillingen interessant og relevant for dig? Og hvad tiltaler dig ved arbejdspladsen? Her er den en god idé at have lavet research på virksomheden, så du er afklaret med hvad der tiltaler dig ved dette job.

5. Hvem er du?

Selvom ansøgningen skal afspejle dine faglige kompetencer, og fortælle hvorfor du kvalificerer dig til jobbet, så må du også gerne skrive lidt om dig selv. Fortæl, hvis du laver nogle særlige ting i din fritid, men pas på med ikke at skrive trivielle ting, såsom ”min fritid bruger jeg sammen med mine venner og familie”.

6. Lad os snakke sammen

Slutteligt må du godt lægge op til, at du gerne vil mødes til en samtale. Du har søgt jobbet, fordi du håber på at få det, derfor er det ingen skam at give udtryk for, at du er interesseret i snakke med arbejdsgiveren.

Husk, at din ansøgning ikke bør fylde mere end en enkelt A4-side, da den skal være kort og overskuelig. Desuden bør du køre stavekontrol på din ansøgning og læse korrektur.

Vil du vide mere, så kan du læse om, hvordan du forbereder dig til jobsamtalen.

Uopfordret ansøgning skabelon

Vil du gerne sende en uopfordret ansøgning, så er skal du bruge ovenstående skabelon - men den lille tilføjelse, at du som det første i din ansøgning skriver: Uopfordret ansøgning

Ved en uopfordret ansøgning har du selvfølgelig ikke mulighed for at referere til et jobsopslag, men så må du henvise til, dit kenskab til virksomheden - og hvorfor du kan gøre en forskel eller noget godt for denne virksomhed.

Det kræver derfor, at du laver lidt research på internette om virksomheden. Skriver journalisterne ikke ret meget om virksomheden, så kan du vælge at undersøge:

  • Om direktøren, salgschefen, hr-chefen eller markedsføringschefen bruger og skriver noget interessant på Linkedin, som er et socialt medie og netværk for forretningsfolk
  • Hvad der står på virksomhedens website, Facebook-side eller vises via Instagram eller YouTube