Privat-konto
Allerede har en konto ? Log ind nu
Nulstil din adgangskode nedenfor
I en tid hvor hybridarbejde og fjernarbejde er blevet en fast del af arbejdslivet, er distanceledelse noget, du som leder skal mestre.
Generation z, den nye generation på arbejdsmarkedet, har voksende forventninger til fleksibilitet og teknologi.
Med distanceledelse kan du opfylde deres behov, men det kræver, at du forstår både teorien bag distanceledelse og generation z’s særlige forventninger.
Distanceledelse betyder, at du leder et team eller en medarbejdergruppe, hvor I ikke fysisk er sammen.
Generation z ønsker mening med arbejdet, de prioriterer balance mellem arbejde og privatliv og de har brug for hurtig feedback.
De er vokset op med teknologi, så de forventer, at det også spiller en central rolle i arbejdslivet. De vil føle sig set og hørt, selv når de arbejder hjemmefra.
Derfor skal du som leder være synlig og tilgængelig, også på afstand. Det er ikke let, men lad os set på det.
Du kan bruge disse syv punkter til distanceledelse:
1. Brug teknologi til at være nærværende
Skab en kultur, hvor I dagligt tjekker ind på opgaver, små sejre og udfordringer. Hold korte, regelmæssige stand-up møder, hvor du hurtigt kan justere kursen eller fejre succeser.
Generation z forventer konstant adgang til teknologi. Du kan bruge værktøjer som: Slack, Teams eller Zoom.
Så førler medarbejderne sig involverede og opdaterede, selv når de arbejder hjemmefra.
Generation z ønsker klare mål, men de vil også gerne have frihed til at finde deres egne løsninger.
Som leder skal du definere rammerne og målene for opgaverne og derefter give dem frihed til at arbejde selvstændigt.
Giv dem ansvar og mulighed for at tage ejerskab over deres projekter – det vil motivere dem og give dem en følelse af, at deres arbejde har betydning.
3. Giv fleksibilitet og vis tillid
Generation z forventer fleksibilitet i arbejdet.
De vil gerne kunne tilpasse arbejdstid og -sted, så det passer ind i deres liv.
Som distanceleder skal du vise dem tillid ved at give dem frihed til at løse opgaverne på deres måde, uden at du overvåger dem konstant.
Fokuser på resultater i stedet for arbejdstimer. Hvis du er tydelig med dine forventninger og deadlines, vil de have de bedste forudsætninger for at levere.
Generation z vil føle sig som en del af et fællesskab, også selvom de arbejder på afstand.
Du kan skabe en følelse af samhørighed ved at arrangere virtuelle sociale aktiviteter.
Det kan være online spil, fredagsbarer eller uformelle kaffemøder.
Brug også chatgrupper til at dele sjove eller inspirerende opdateringer, så teamet kan knytte bånd uden for de daglige arbejdsopgaver.
5. Giv hurtig feedback og fokus på personlig udvikling
I stedet for kun at evaluere årligt, kan du tage korte, regelmæssige 1:1-samtaler.
Her kan du give medarbejderne konstruktiv feedback og tale om deres udvikling og sikre fælles mål.
De vil have muligheder for at lære og udvikle sig, så du bør støtte dem i deres ambitioner og personlige vækst.
På den fysiske arbejdsplads har nogle medarbejdere brug for mere sparring end andre.
Med distanceledelse kan du være helt sikker på, at du skal bruge mere tid på den enkelte medarbejder - både dem, som altid har brug for støtte, men også de medarbejdere, som plejer at være mere selvkørende.
7. Undgå misforståelser
På distancen kan kommunikationen forstørres og misforstås, da den bliver sjældnere.
Sørg for at være ekstra tydelig, når du kommunikerer, og skab klare forventningsafstemninger med dit team.
Det vil reducere risikoen for misforståelser og negative fortolkninger.
På distancen er der færre muligheder for at justere forventninger gennem små uformelle interaktioner.
Sørg for at være eksplicit i dine forventninger til medarbejderne, og vær tydelig omkring, hvad du forventer af dem.
Revurder også, hvad synlighed og kommunikation betyder i en digital kontekst.
En anden vigtig pointe ved kommunikation på distancen er at tage højde for forskelligheder i kommunikationsstile.
Når du ikke har den daglige fysiske interaktion, kan det være svært at afkode, hvordan den enkelte medarbejder foretrækker at modtage og give feedback, eller hvordan de reagerer på forskellige former for instruktioner og beskeder.
Nogle trives med skriftlig kommunikation, mens andre har brug for hyppigere visuel eller verbal kontakt.
Ved at tilpasse din kommunikationsform til den enkelte medarbejders præferencer kan du undgå frustrationer og skabe en mere effektiv dialog.
Det er vigtigt at afstemme forventninger med dig selv: Hvad er din rolle, og hvad forventer dine medarbejdere af dig på distancen?
Det kan du høre mer om her: