Privat-konto
Allerede har en konto ? Log ind nu
Nulstil din adgangskode nedenfor
Generation Alpha, født fra 2010 og frem, er den første generation, der er opvokset i en fuldt digitaliseret verden.
De har aldrig kendt en tilværelse uden smartphones, tablets og konstant internetforbindelse.
Som de nu nærmer sig teenageårene og begynder at få deres første fritidsjob, er det afgørende for dig som arbejdsgiver at forstå deres værdier og præferencer.
Generation Alpha er en generation med et helt unikt syn på både arbejde og samfund, formet af teknologiske fremskridt og en verden præget af globalisering og klimaforandringer.
Hvorfor er det vigtigt at forstå Generation Alpha?
Som arbejdsgiver er det vigtigt at tilpasse sig kommende generationers forventninger og værdier for at kunne tiltrække, fastholde og motivere dem.
Generation Alpha vil sandsynligvis udfordre de traditionelle måder at arbejde på, og allerede nu ser vi en række tendenser, der gør det nødvendigt at forstå dem bedre.
Her er 7 kendetegn, som har stor indflydelse på, hvordan Generation Alpha agerer og motiveres på en arbejdsplads.
Generation Alpha er vokset op med teknologi, der er en integreret del af deres hverdag. De forventer, at arbejdspladsen også er digitalt optimeret og at digitale værktøjer bliver brugt effektivt.
Det kan betyde, at de vil forvente adgang til avancerede teknologier som kunstig intelligens, automatisering og måske endda virtual reality i deres arbejdsliv, også i fritidsjobbet.
Denne teknologiske forståelse gør dem hurtigt tilpasningsdygtige og i stand til at lære nye digitale færdigheder, men de kan også hurtigt miste interessen, hvis de arbejder med forældede eller ineffektive systemer.
For Generation Alpha er det ikke kun løn og karrieremuligheder, der betyder noget.
De ønsker at arbejde for organisationer, der har en positiv indflydelse på verden, og som prioriterer bæredygtighed og social ansvarlighed.
De er vokset op i en tid, hvor klimaforandringer og social retfærdighed fylder meget i samfundsdebatten, og de ønsker at bidrage til at løse disse udfordringer, også gennem deres arbejde.
Hvis en virksomhed ikke har et klart formål eller ikke tager ansvar for miljø og samfund, vil det sandsynligvis være svært at tiltrække denne generation.
En anden vigtig værdi for Generation Alpha er fleksibilitet.
Selvom de endnu ikke er fuldt indtrådt på arbejdsmarkedet, ser vi allerede nu, at de har store forventninger til fleksible arbejdsforhold.
Dette kan komme til udtryk ved, at de ønsker fleksible arbejdstider og muligheder for fjernarbejde – selv i fritidsjobs.
Work-life balance er ikke bare et plus for dem; det er en nødvendighed.
Generation Alpha er nysgerrige, selvstændige og ivrige efter at lære nye færdigheder.
De vil sandsynligvis søge efter arbejdspladser, der tilbyder muligheder for personlig og faglig udvikling, selv på deltid.
Udfordringen for dig som arbejdsgiver bliver at skabe en arbejdskultur, der understøtter denne læring, også i stillinger, der traditionelt ikke har lagt vægt på udvikling.
Selvom Generation Alpha er vant til at interagere digitalt, værdsætter de også stærke sociale relationer.
De vil trives i arbejdsfællesskaber, hvor der er plads til at opbygge relationer, samarbejde og have det sjovt på jobbet.
Det betyder, at arbejdspladser skal skabe en kultur, der understøtter sociale bånd, også i en hybrid eller digital arbejdskontekst, hvilket kræver digital ledelse.
Der er tale om små årgange og børnene er statussymboler.
For Generation Alpha er spørgsmålet "What’s in it for me?" derfor centralt.
De er vokset op med en individualiseret tilgang til livet, hvor personlig værdi, mening og belønning er afgørende faktorer.
For mange i denne generation vil arbejdet ikke bare handle om at få en løncheck; det skal også give dem noget tilbage i form af læring, udvikling, mening og balance i livet.
Generation Alpha er vokset op i en kultur præget af eksperimentering. Med teknologi i hånden og adgang til konstant skiftende apps, trends og indhold, er de vant til at være beta-testere af nye idéer og produkter – ofte ubevidst.
Det præger også deres tilgang til arbejdet, hvor de forventer at blive inddraget i innovation og problemløsning. De vil gerne være med til at eksperimentere med nye måder at gøre tingene på, og de ønsker at blive hørt, selv som unge fritidsjobbere.
For din virksomhed eller organisation betyder det, at I skal være åbne for at involvere Generation Alpha i processen med at udvikle og teste nye idéer.
Ved at give denne generation plads til at komme med input og være med til at forme arbejdspladsen, vil de føle sig værdsatte og motiverede.
Beta-test-tankegangen er med til at skabe et miljø, hvor de kan prøve ting af, fejle og lære af det – præcis den fleksibilitet og dynamik, Generation Alpha trives i.
Generation Alpha er en generation, der tænker anderledes om arbejde, og som forventer, at arbejdspladsen afspejler den digitale, bæredygtige og fleksible verden, de er vokset op i.
Hvis du som arbejdsgiver kan imødekomme deres forventninger, vil de kunne skabe en arbejdsplads, der ikke kun tiltrækker, men også engagerer denne næste generation af talenter.
Vil du gerne vide mere om ledelse af både Generation Z og Generation Alpha, så klik nedenfor og: