Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Allerede har en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Hvordan bliver jeg en god leder?

 
Her får du overblikket på, hvad det kræves af dig, for at blive en god leder, og du får til sidst også et konkret redskab til at vurdere dig selv som leder via en personlighedstest.

Ledelseskompetencer

En leder er ikke fuldent - specielt ikke fra dag 1. Men der findes en række karakteristika, der vedrører dine ledelseskompetencer.

Du skal have evnen til at tage beslutninger både i forhold til den emotionelle tilgang og i pressede situationer. Med emotionel tilgang menes, at du på arbejdspladsen er en del af virksomhedskulturen, hvori der er en masse følelser i spil blandt kollegaerne. Derfor er afstemning af forventninger samt relation til og motivation af medarbejderne utrolig vigtig i den sammenhæng.

Strategisk og økonomisk skal du have så meget overblik, at du kan tage et helikoptersyn. Det vil sige, at du til enhver tid ved, hvad du skal gøre på kort, mellemlang og lang sigt. Alle dine daglige beslutninger er bundet op på det strategiske og økonomiske beslutningsgrundlag, som din afdeling og virksomheden bliver drevet efter. Via dig, skal dette udmunde sig en klar kommunikation til og med medarbejderne. Og det er for de fleste ledere en stor udfordring.

Uddannelse - internt - eksternt

En del virksomheder tilbyder et talentprogram. Et talentprogram er ikke en garanti for forfremmelse, men et redskab som virksomheden giver dig til at vise, at du er blevet endnu bedre og endnu mere værd for virksomheden. Viser du dette, skal du nok blive forfremmet.

Videreuddannelse kan foregå i virksomhed eller eksternt, enten i eller uden for normal arbejdstid. Hvis du tager en ekstern uddannelse har det den fordel, at du ofte er sammen med andre faggrupper og lederaspiranter fra andre virksomheder og organisationer, så din læring højnes og der skabes dynamik via sparring. 

Ledelsesfunktioner

Der er mange typer ledelse, og du behøver ikke være ekspert i alle retninger til at starte med. Til gengæld kan du bruge dette afsnit til at blive klar på, hvilke byggeklodser indenfor ledelse du kan opbygge.

Personaleledelse behøver ikke være centreret i en HR-afdeling. Det kan sagtens foregå ved, at du er team leder. Her skal du have en god forståelse for dine medarbejderes personlige udvikling. Du skal også have øje for det usagte ord, da ikke alle medarbejdere har lyst eller evne til at fortælle hudløst ærligt, hvad de føler og tænker. 

En projekt manager er lederen, der der er god til at analysere, for dernæst at lave handlingsplaner med delmål. Dernæst styrer lederen projektet i mål indenfor deadline og med de ressourcer, som er stillet til rådighed. Derfor er det også projeklederen, der opbygger ad hoc teams.

Proceslederen har også en systematisk profil og sætter en ære i at få teamet til at tage ejerskab for projektet og processen. Du er derfor utrolig god til at koordinere og optimere ressourcer i denne ledelsesfunktion. Enten arbejder du selv eller har en højre hånd som medhjlper via en koordinator. 

Lederrollen

Udfordingen i et lederjob kan ofte være, at du både har referencer til virksomhedens direktør eller bestyrelse, til medarbejderne under dig, tværorganisatorisk og til kunderne. Med andre ord kan du som mellemleder opleve, at alle skriger på dig.

Det kan medføre stress, men også en masse glæder og udfordringer.

Som leder er du også mødeleder, så du fastsætter agendaen for møderne og sikrer, at møderne ikke udvikler sig til kaffeklubber med derimod er handlings- og beslutningsorienteret. Det kræver, at du kommunikativt er stærk.

Du skal som mellemleder have et udpræget samarbejdsgen, og kunne lide at bruge mere tid på dine kollegaer end på dig selv. Du skal derfor være mere ekstrovert end introvert. Det kan du læse mere om i nedenstående afsnit om: Personlighedstest.

Transparens

Det er vigtigt, at du fortæller din nærmeste leder, at du har ambitioner, dog uden at provokere din nærmeste leder ved at fortælle, at du vil have hans eller hendes job, da du kan gøre det bedre. Du behøver ikke vente til en MUS samtale. Du kan roligt fortælle om dine ambitioner i det daglige eventuelt ved at fortælle efter en vellykket løsning, som du har fundet, at sige, at du vil blive rigtig glad for at få flere af den type opgaver, hvor der kræves lidt mere af dig.

Sørg for at hele organisationen kan lide dig, og øv dig via mindre opgaver, hvor du ikke er ked af, at din nærmeste chef eller en kollega løber med æren. Vis storsind og synliggør dine styrker i det daglige. Kom med nye og tidsbesparende vinkler til løsning af opgaver, og synliggør efter end opgave, hvad dine idéer har givet af fordele. 

Karrieremuligheder

Sørg for som hovedregel, at du er mindst 3 år i en virksomhed. Alt derunder vil de fleste headhunters se negativt på. Sørg i stedet for at få flere og større udfordringer imens du arbejder en årrække i en given virksomhed. Det er kun et plus, hvis du er 5 år eller mere i én virksomhed, blot du har udviklet dig via større og mere komplekse arbejdsopgaver. 

En del førstegangsledere findes via intern rekruttering både i mellemstore og store virksomheder, så også i denne sammenhæng er det godt at blive en virksomhed i en årrække. 

Føler du, at din karriere er ved at gå i stå, så er det måske tid til at du snakker med en headhunter eller søger efter nye udfordringer i en anden virksomhed.

Tjek gerne Studiejob-danmark for leder og traineejobs: