Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Betalingsmetoder: Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro

Har du allerede en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Karriereside

På denne side lærer du at lave en rigtig god karriereside.

For en del virksomheder har ikke et godt karrieresite, eller overhovedet ikke nogen karriereside. Problemet med det er flere ting:

  • Ansøgerne tænker: Er karrieresiden kedelig, så er jobbet det nok også
  • Siden er for teksttung, og ansøgerne klikker hurtigt videre
  • Brugeroplevelsen er ikke intuitiv. Hvad skal jeg gøre nu?
  • Der differentieres ikke mellem passivt og aktivt jobsøgende

Betragt din karriereside som et udstillingsvindue i en butik. Vil du trykke din næse mod ruden, når du ser på din virksomhed's karriereside?

Så hvad kan man bruge en karriereside til?

Først og fremmest kan du bruge karrieresitet til at fortælle om alt det, som ikke kan stå i jobannoncen. Som kunder kunder søger vi på nettet - før vi laver et køb. Det gælder også for jobsøgning. Specielt researcher den yngre generation for vildt, før de søger et job.

Og er din konkurrent's karriereside mere interessant, så er det overvejende sandsynligt, at du kan blive valgt fra. Derfor skal du fokusere på at gøre din arbejdsplads så attraktivt som muligt, samtidig med at du ikke overspiller virksomheden's kvaliteter.

Når de unge søger job, så lægger de faktisk i højere grad end de ældre vægt på, at de kan se sig selv i virksomheden's værdigrundlag. De unge vil være stolte af at gå på arbejde. At gøre en forskel.

Men før du når til at lave din karriereside, så er det vigtigt, at du har styr på jeres employee value proposition (EVP).

EVP

EVP er de unikke fordele, som en medarbejder modtager - til gengæld for de færdigheder, kapaciteter og erfaringer, som medarbejderne tilfører din virksomhed.

En EVP handler om at definere essensen af din virksomhed. Hvordan er virksomheden unik, og hvad står virksomheden for?

En god EVP tager en markedsorienteret tilgang. Det vil sige, at din virksomhed i jeres kommunikation differentierer jer fra jeres konkurrenter på jobmarkedet.

EVP handler ikke nødvendigvis kun om, hvad du kommunikerer, men mindst lige så meget om: Hvordan.

Vil du gerne vise at jeres virksomhed er nytænkende og en spændende virksomhed at arbejde i, nytter det ikke, at jeres Employer Branding er traditionel og kedelig.

Employer Branding

Hvis vi bliver i metaforen om at have de den mest indbydende butiksrude, så kan man sige, at employer branding handler om at åbne nogle vinduer, som jobkandidaterne kan kigge indad.

Sammenligner man employer branding med en digital kunderejse, så kan man sige:

  • Top funnel - her er der tale om awareness (butiksruden)
  • Mid funnel - nogle viduer åbnes, og der er tale om en mikrokonvertering
  • Bottom funnel - ansøgerne ansøger hos dig (en værdiskabende konvertering)

Og at termer såsom top - mid og bottom funnel bruges i denne sammenhæng er ikke helt tilfældigt. For HR-afdelinger kan med fordel lære en del af, hvordan marketing-afdelinger tænker og arbejder. Og netop denne inddeling af kunderejsen er en klassisk anvendt tankegang i en marketing- og salgsafdeling.

Vær er dog at bemærke, at det ikke gælder om at lave et karrieresite, der er så genialt, at alle føler sig tiltrukket af sitet. Det gælder ikke om at få mange ansøgere, men om at få de rigtige ansøgere. Så vær transparent i forhold til, hvilke medarbejderprofiler, som I søger.

Med din employer branding skal du derfor nu til at åbne nogle vinduer, og hvordan gør du så det?

Et godt karrieresite med mange vinduer

Vi var tidligere inde på, at det handler om ikke at lave en tekstmur på karrieresitet. Men hvilke teknikker skal du så i stedet for bruge, for at skabe en række vinduer, der kan sikre, at kommende medarbejdere, har lyst til at vurdere om de ønsker at arbejde i din virksomhed?

Eksempler på åbne vinduer på din karriereside kan være:

  • Se en medarbejder som ambassadør video - og få mulighed for at tale med ambassadøren
  • Deltage i en karrieredag eller et åbent hus arrangement
  • Komme i praktik
  • Deltage i en live chat
  • Gøre det let at skaffe yderligere information (tilmelding til nyhedsbrev, talentbank eller jobalarm)
  • Mulighed for at uploade en upfordret ansøgning eller et CV (tilbyd skabeloner til dette formål)

Selvom GDPR nok hænger ud af halsen på de fleste, så er GDPR noget som du skal forholde dig til, hvis du via dit karrieresite tilbyder tilmelding til nyhedsbreve osv. Hvor lang tid gemmer i data? Hvor gemmes data osv.

Men essensen for et godt karrieresite med mange vinduer er, at det handler om at skabe en relation. Skal vi blive i marketingsafdelingen's terminologi, kan man sige, at for nogle ansøgere er kunderejsen kort, for andre lang. Det skal dit karrieresite tage højde for. Derfor de mange vinduer.

Storytelling

Vi har også tidligere været inde på, at du skal differentiere din EVP fra dine konkurrenter. Derfor skal du ikke bruge videoer med stolte medarbejdere, der udtaler sig rosende om din virksomhed, mens medarbejderne står foran jeres hovedindgang.

hvordan vil du så skabe en god storytelling på din karriereside?

Det gør du ved, ikke bare at fortælle om virksomhedens kultur og karrieremuligheder, men ved at lave interview a la:

  • Hvilke tanker gjorde Amalie og Mikkel sig, inden de søge jobbet i din virksomhed?
  • Hvordan er ansættelsesfoløbet hos jer?
  • Hvordan foregår din start i virksomheden?
  • Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud?

Forskellen er, at du på den måde ikke laver kommercielle videoer, men nærværende og konkrete videoer, som den jobsøgende kan relatere til og bruge her og nu.

For både tekst og videoer gælder: Jo kortere, jo bedre.

Har I en god YouTube-kanal, Tik-Tok eller Instagram-profil, så brug det aktivt som en del af jeres karriereside. Det tiltaler klart den unge målgruppe. Til gengæld kan du ikke forvente at du rammer ret mange unge eller studerende med henvisning til din Linkedin virksomhedsprofil.

Vil du gerne vide mere, så klik på: