Ungarbejde

Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Betalingsmetoder: Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro

Har du allerede en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Neo-tribalisme: Tilbage til stammefællesskabet

Neo-tribalisme og Generation Z

Neo-tribalisme, også kendt som moderne tribalisme, er en sociologisk koncept, som postulerer, at mennesker har udviklet sig til at leve i stammesamfund, i modsætning til masse samfund, og derfor naturligt vil danne sociale netværk, der udgør nye stammer.

Sociologisk teori Den franske sociolog Michel Maffesoli var måske den første til at bruge udtrykket neo-tribalisme i en akademisk sammenhæng i sin bog fra 1988: Le Temps des tribus (Tidens stammer). Maffesoli forudsagde, at når kulturen og institutionerne for modernismen aftog, ville samfund omfavne nostalgi og se mod de organisatoriske principper fra fortiden for vejledning, og at postmoderne æra derfor ville være neo-tribalismens æra.

Begrebet neo-tribalisme anvendes inden for forbrugerundersøgelser under betegnelsen forbrugerstammer.

Neo-tribalisme har betydelig indflydelse på samfundet i dagens Danmark. Som individer i et teknologisk avanceret, globaliseret samfund, som Danmark er en naturlig del af, føler mange sig rodløse og isolerede fra traditionelle fællesskaber.

Det gælder i særdeleshed generation Z.

Neo-tribalisme kan tilbyde en løsning på denne følelse af fremmedgørelse ved at tilskynde til dannelse af nye sociale bånd baseret på fælles interesser, værdier eller livsstil.

Neo-tribalisme manifesterer sig på forskellige måder i samfundet, lige fra online fællesskaber og sociale medier grupper til subkulturelle grupper og interessebaserede samfund.

Disse neo-tribale grupperinger giver en følelse af tilhørsforhold og identitet, som mange mennesker søger i en stadig mere fragmenteret og individualistisk verden.

Fællesskaber på arbejdspladsen

Forbrugerstammer refererer til grupper af medarbejdere, der deler fælles interesser, værdier eller livsstil, og som derfor har tendens til at støtte de samme mærkesager såsom:

  • Diversitet
  • Inklusion
  • Klimabevidsthed

Som historisk reference hertil, blot tænk på 68 generationen. De havde også deres mærkesager og karakteristika.

Ved at opbygge fællesskaber omkring din virksomheds brand kan du opnå en dybere forbindelse med ansøgerne og opnå en større tiltrækningskraft på generation Z, som er fremtiden's arbejdskraft. 

neo-tribalisme og generation z

Neo-tribale grupper kan blive lukkede og ekskluderende over for dem, der ikke deler deres værdier eller interesser, hvilket kan føre til øget polarisering og konflikt i samfundet. 

Dog er generation Z kendetegnet ved en fællesskabsfølelse, så som leder eller HR-medarbejder, skal du blot sikre dig, at du er med til at facilitere en kultur, hvor fællesskabet er i fokus.

Neo-tribalisme åbner også muligheder for:

 

  • Kreativitet
  • Interesse
  • Lyst
  • Innovation
  • Frivillighed
  • Samarbejde på tværs af traditionelle grænser
  • Tillid
  • Åbenhed
 

Ved at bringe mennesker sammen på tværs af forskellige baggrunde og perspektiver kan neo-tribale fællesskaber fremme udveksling af ideer og skabe nye former for kulturel og social dynamik.

Vil du gerne vide mere om, hvordan du leder fremtiden's arbejdskraft, så se her.