Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Allerede har en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Rekruttering på sociale medier - Kæmpe overraskelse: Se hvorfor

Rekruttering på sociale medier

Når man gentager noget til pas mange gange, så er der en tendens til, at man begynder at tro på det. 

Det er også gældende for rekruttering via sociale medier. Der er udbredt forståelse af, at sociale medier er den bedste måde at rekruttere på. 

Hvorfra er denne "sandhed" opstået. Det vides ikke.

Så lad os undersøge, om det er rigtigt, eller ej.

Megafon lavede en undersøgelse i 2021, hvor det blev undersøgt, hvad der var afgørende for, at ansøgerne sendte en ansøgning.

Undersøgelsen om jobansøgningsadfærd viste, at jobportalerne slår de sociale medier med længder, når det handler om at få flere ansøgere: 

 

Jobportal 22%
Netværk (menneskelig relation) 19%
Personlig henvendelse 7%
Blev opfordret til at ansøge (af virksomheden) 8%
Linkedin 2%
Facebook 1%
Jobcenter (ikke Jobnet) 1%
Andre sociale medier 0%

 

Det undersøgelsen ikke viste var, i hvilket omfang, at der er forskel på de forskellig målgrupper af ansøgere.

Forskel på målgrupper

Tager vi udgangspunkt i ovenstående undersøgelse, så kom netværk ind på en 2. plads.

Nogle butikker har succes med at lade de unge anvise andre nye unge, som nye medarbejdere. Det kan være en god idé, men ulempen er, at man som arbejdsgiver ikke nødvendigvis får den bedste medarbejder - men den medarbejder, som man skulle bruge mindst tid på at finde.

At lægge sit jobopslag på Linkedin, når man søger unge og studerende, vil også svare til at smide penge ud ad vinduet. Skal man så som arbejdsgiver bruge TikTok. Måske, men er du klar til at lave en dansevideo som ikke er kikset, set fra de unges perspektiv?

Hvorfor Facebook (heller ikke) virker

Hvis du tænker på at bruge Facebook til jobannoncering, så prøv at stille dig selv dette spørgsmål: Hvorfor er de unge og studerende på Facebook? For at søge job?

De unge og studerende er på Facebook for at blive orienteret, og for ikke at gå glip af noget - også kalde for the fear of missing out (FOMO).

Dertil kommer, at for at undgå kønsdiskimination, er det blevet stort set umuligt at bruge Facebook som rekrutteringsværktøj. Årsagen er, at alt hvad der relaterer til jobformidling, er kommet i den samme kasse som annoncering for: Spil og finansiering. Altså high risk!

Det betyder helt lavpraktisk, at når du vælger HR-kategorien I Facebook's annonceringsværktøj, så mister du retten til alle de fantasktiske muligheder for at målrette dit jobopslag til en given målgruppe. Du kan altså ikke længere målrette dit jobopslag til 18-25 år. Du skal også betale for annoncevisning på personer op til 64 år.

Vælger du at "undlade" at vælge job-kategorien, så får du ikke din jobannoce godkendt. Og prøver du tilpas mange gange at snyde, risikerer du, at din Facebook profil bliver lukket. Skulle det ske, er de dernæst mere eller mindre umuligt at kommer i kontakt med Facebook's kundesupport - henholdsvis får medhold i, at din Facebook profil skal åbnes igen.

Overkryderen er, at skulle du have så meget data fra dit website (jobsektionen), at du kan berige Facebook med data, så vil det kræve, at jobsektionen hos dig er opdelt i flere katgorier. Eksempelvis job i økonomi, salg, marketing mv.

Hvorfor? Fordi en person, som søger et job i økonomiafdelingen profilmæssigt ikke ligner en person, som søger et job i salgsafdelingen. Og derfor kan du ikke bare lave et look alike audience i Facebook på alle besøgende i din virksomhed's jobsektion. 

Hvad gør jeg så?

Nu, hvor vi har fundet ud af, at jobannoncering via de sociale medier stort set ikke virker, og dermed koster alt for meget - så har du 2 hovedkategorier tilbage jf. ovenstående undersøgelse:

  • Jobportaler
  • Personlige netværk

Det personlige netværk har fordelen, at det er gratis. Ulemperne er, at det kan tage lang tid at kommer ud i hele netværket, og der er risiko for at søgefeltet bliver for småt.

Og er du i en branche, som er specielt udfordret, så vil det personlige netværk i de fleste tilfælde ikke række. Det kan du læse mere om her: Mangler din branche (også) arbejdskraft?

Ulempen ved jobportaler er, at det koster penge, men omvendt, så får du hurtig respons, og en langt større radius i forhold til ansøgerfeltet.

Vælger du jobsite løsningen, så kan du gøre det let ved at klikke nedenfor: