Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Betalingsmetoder: Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro

Har du allerede en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Hvordan skriver man en ansøgning? Se videoen

Hvordan skriver man en ansøgning?

Hvordan skriver man en god ansøgning? Det er et rigtig godt spørgsmål.

Det kan være en god idé at sætte sig i virksomhedens sted, således at man i ansøgningen skriver hvad man tror, er relevant for modtageren. F.eks. er det relevant at skrive, at man er meget velformuleret, hvis jobbet indeholder skribentarbejde.

Ansøgning

Husk på at man som ung skriver til en modtager der oftest er en generation ældre og dermed har andre værdier. Begræns eller undlad derfor slang udtryk, smiley’s mv.

Man skal dog omvendt heller ikke forsøge, at lyde så velformuleret, at det virker utroværdigt. Hvis du har brug for hjælp til korrektur og grammatik, så spørg dine forældre, din klasselære eller din ven. 

Se videoen nedenfor og få svar på:

  • Hvad skriver man i en ansøgning?
  • Hvordan ser en god jobansøgning ud?
  • Hvad skal jeg fortælle om mig selv?

En vigtig grundregel er også at huske at starte med stort. Det gælder både i dit navn (for-, mellem- og efternavn), adresse og eksempelvis navnet på din tidligere arbejdsgivere. 

Interview af en arbejdsgiver

Vi har interviewet en lang række personale-konsulenter fra det danske erhvervsliv og vi trækker på deres ekspertise for at give dig den bedste hjælp til jobansøgningen. Nedenstående er tre hurtige spørgsmål, stillet til den administrerende direktør i Skandinaviens største webshop – Miinto.dk

 

Hvad er vigtigt i ansøgning fra en ungarbejder?

”At det ikke er en standard skabelon, som ikke er målrettet min virksomhed. Ansøgeren skal have sat sig ind i virksomheden og skrive en ansøgning decideret til os, hvor han fortæller om hans/hendes egenskaber i forhold til vores værdier og målsætning”

Hvilke emner bør man komme ind på?

”En sammenhæng mellem personens stærke sider og virksomhedens kultur, målsætning og værdier”

Hvordan skiller man sig ud i mængden?

”Der skal være et billede til ansøgningen – Det gør ansøgningen personlig og lade det skinne igennem at det ikke er en masse udsendelse”

Konrad Kierklo
Miinto.dk

Skriv en god ansøgning

Her er nogle gode tips til, hvad man skal skrive i en ansøgning:

1. Giv værdi til virksomheden

Hvad kan du bidrage med af energi, faglighed og personlighed? Det er nogle af de ting, som arbejdsgiverne er interesseret i at høre om, for at tage stilling til, om du skal indkaldes til jobbet. Dine lønlkroner er en omkostning for virksomheden, så du skal gøre det synligt for arbejdsgiveren, hvordan du kan skabe værdi for virksomheden, så du ikke bliver en økonomisk belastning, men en gevinst for virksomheden.

2. Hvad skal der stå i en ansøgning?

Før du går igang med at skrive din ansøgning, skal du nærstudere, hvad der står i jobannoncen. For du skal i selve ansøgningen skrive, om din kvaliteter i forhold til jobbet, når du går i gang med at skrive selve ansøgningen. 

Hvis en virksomhed søger en serviceminded person, kan du skrive noget i retning af, at du er glad og udadvendt.

Søger virksomheden en ungarbejder eller en servicemedarbejder over 18 år, der kan arbejde på nogle bestemte tidspunkter i ugen, så kan du i ansøgningen skrive, hvordan det passer ind i forhold til dine fritidsaktiviteter - og på den måde fortæller du samtidig, at du er en aktiv person, der har sunde interesser. 

3. Hvordan starter man på en ansøgning?

Man starter en ansøgning ved at i brevhovedet at skrive:

  • Virksomhedens adresse
  • Kontaktperson vedr. jobopslaget
  • En reference til, hvilket job, som der er tale om
  • By, hvorfra ansøgningen er sendt
  • Dato hvor ansøgningen er sendt

4. Hvad er en god overskrift på en ansøgning?

En god overskrift på en ansøgning skal vække nysgerrighed og fortælle arbejdsgiveren om dig, i forhold til jobbet. Du skal med få ord beskrive dig selv, og hvad du kan.

Læg venligst mærke til, at ordene, der beskriver dig, skal være sande og retvisende, men også relevante for jobbet.

Eksempelvis: 

  • Energisk og sælgende telefonsælger
  • Omhyggelig og serviceminded receptionist
  • Omsorgsfuld pædagogmedhjælper
  • Socialt orienteret medhjælper til børnehaven Mariehønen
  • Modebevidst tøjsælger
  • Selvstændig 18 årig søger job i udlandet
  • Lynhurtig opvasker

5. Den røde tråd

At skrive en ansøgning, er som at skrive en meget kortfattet historie. Der er en start, et mellemstykke, og en afslutning. Din ansøgning skal derfor flyde fremad mod afslutningen, som skaber den åbne dør.

6. Skab den åbne dør

Når du nærmer dig slutningen af din ansøgning, så skal du skrive en sætning, der gør, at arbejdsgiveren føler at den aktiv handling overfor dig, vil være det helt rigtige at gøre. Måske kan du lave det som en såkaldt cliffhanger, så arbejdsgiveren er nødt til at kontakte dig, får at få noget mere at vide. En cliffhanger er et begreb som bruges i TV- og kommunikationssammenhæng, så lytterne eller læserne får lyst til at blive hængende på det pågældende medie, for at få resten af historien, eller noget mere spændende at vide.

7. Læs korrektur

Når man som arbejdsgiver får mange ansøgninger, så er det let at sortere 80 % fra, da ansøgningerne ikke er skrevet ordentligt. Du skal selv skrive din ansøgninge, men få gerne en anden person til at læse korrektur på din ansøgning. Det gælder uanset om du er ordblind eller har let ved at skrive. Der er næsten altid plads til forbedringer i jobansøgninger, så brug en anden person, til at blive klogere, og fremstå på den bedste måde, når du skriver jobansøgninger.

8. Deadline er ikke deadline

Øh hvad? Der står ofte en deadline, som ansøgningsfrist. Vent ikke til den sidste mulige dag, hvis du har mulighed for at sende din ansøgning før deadline. Mange arbejdsgivere gennemlæser ansøgningerne løbende, og begynder at indkalde de bedste profiler før deadline. Derfor kan det koste dig jobbet, hvis du venter for længe med at skrive din ansøgning.

9. Aflyt din telefonsvarer

Igen tænker du måske hvorfor, der er da ingen, der bruger deres telefonsvarer i dag! Jo, det gør arbejdsgiverne, som gerne vil have dig til jobsamtale, eller tilbyde dig et job. De er nemlig væsentlig ældre end dig, og er vant til, og glade for at bruge telefonsvareren. 

Derfor læs videre her: Telefonsvareren er din vej til jobbet.

Se også: