Privat-konto
Allerede har en konto ? Log ind nu
Nulstil din adgangskode nedenfor
Rekruttering indenfor hotel- og restaurationsbranchen kan være en stor udfordring. Alle ved, hvor pinefuldt der er, når der eksempelvis mangler en:
Men der er en løsning, og det kommer vi tilbage til.
HORESTA, som både er en branche- og arbejdsgiverforening for hotel-, restaurant- og turisterhvervet oplever i den grad manglen på arbejdskraft.
I april 2022 var der kun 2,4% arbejdsløse, og oplevelsesindustrien var den branche, som var hårdest ramt. Hotelværelser stod tomme, og restauranter holdt lukket, fordi der manglede personale.
Turistbranchen er ikke "bare":
Det er også:
Og kendetegnet for turisterhvervet er, at der er en højsæson, hvor størstedelen af omsætningen skal skabes. Og når sæsonen er gået, så kan man ikke sælge til turisterne, som er taget hjem igen.
Det er som i flyindustrien. Man kan kun sælge flysæderne - indtil flyet er føjet. Derfor arbejder man også med last minute som salgstrick i flere brancher, herunder turist- og hotelbranchen.
Med det kedelige er, at det ser ud til at problemet er tilbagevendende hvert år. Så hvad du gøre, for at du ikke står med samme problem?
Der er to tilgange til at få faglært eller kvalificeret personale. Den ene mulighed udelukker ikke den anden. De to tilgange for rekruttering er:
Hvor det kan være en omkostningstung affære at bruge et vikar- eller rekrutteringsbureau, så er det derimod ikke specielt dyrt at ansætte hverken: Elever, praktikanter eller studentermedhjælpere.
Sidstnævnte kan ikke kun bruges i administrationen og økonomiafdelingen, men også i HR- og marketingafdelingen. De unge er digitalt indfødte, og ved formentlig mere om de sociale medier, end deres forældre. Derfor vil de unge også være helt perfekte som copywriters til at skrive tekster til brug online.
Måske du har hørt dette udsagn i branchen:
"Hvorfor ansætte køkkenmedarbejdere og serveringspersonale til et sommerjob - de er jo allerede væk, så snart deres studier starter"
Det kan sagtens være rigtigt, men hvis du bruger denne tænkning til at afholde dig fra at ansætte studentermedhjælpere som ferieafløsere, så risikerer du at:
Dertil kommer en ofte uoverset mulighed, for at tiltrække nye medarbejdere på den lange bane, via sommerferiejobbet som barista, runner eller natportier.
Prøv at tænke på det som om at en ung person går forbi forskellige caféer og spisesteder. Det giver ingen omsætning. Men i det øjeblik at den unge person går ind på din café, så har du i 90% af tilfældene skabt omsætning, og en mulighed for at give kunden så god en oplevelse, at kunden kommer igen - og laver endnu mere omsætning.
På samme måde skal du tænke på at bruge vikarer og afløsere som værende kunder i din restauration eller på dit hotel. Du har en enestående mulighed for at vise, at her er der tale om en attraktiv arbejdsplads. Og så er der lige pludselig et helt andet udgangspunkt for at få en god dialog om en permanent ansættelse.
Så du kan vælge at beklage din nød, hvert år at højsæsonen nærmer sig - eller du kan vælge at investere i fremtidens arbejdskraft såsom:
Det har også den fantastiske fordel, at mellem 60-80% af eleverne fortsætter i samme virksomhed, efter endt uddannelse. På den måde kan du altså undgå en masse bøvl og usikkerhed, da du ikke skal bruge tid eller økonmoni på at rekruttere efter faglært personale.
Det har en lang række quick service restaurants mv. indset. Derfor bruger de jobportalen Ungarbejde.dk
Vil du også gerne have adgang til fremtiden's arbejdskraft, så klik på knappen nedenfor: