Privat-konto
Allerede har en konto ? Log ind nu
Nulstil din adgangskode nedenfor
Inden for de sidste par år er det sket en udvikling, i måden man søger jobs. Jobsøgning foregår i høj grad på internettet, og har nu spredt sig til de sociale medier. Vil du blive bedre til at bruge de sociale medier, i din jobsøgning? Så er der nogle måder, hvorpå du bedst mulig vis, kan udnytte de sociale medier i din jobsøgning og profilering af dig selv.
Virksomheder kan søge om oplysninger om dig på internettet, ved blot at Google dig. Det er derfor ekstremt vigtigt, at du er påpasselig med, hvad du foretager dig, på de sociale medier.
De fleste bruger Facebook til ren fornøjelse, og ofte poster man sjove kommentarer og billeder. Problemet med Facebook er, at dine posts vil kunne findes, hvis man eksempelvis Googler dit navn. Du skal tænke dig om, før du lægger noget ud på de sociale medier. Det ville være uheldigt, hvis en arbejdsgiver fandt nogle pinlige billeder af dig. Hold derfor din Facebook privat.
Du skal overveje, hvem du vil have i dit netværk, på f.eks. Facebook. Bestem dig for, at du måske bruger Facebook til ren sjov og hygge. Da der efterhånden findes en bred vifte af sociale medier, kan du være selektiv med, hvad du bruger de forskellige sociale medier til.
En anden og mere levende måde, at bruge internettet i sin jobsøgning på, kan være ved hjælp af Youtube. Lav en kort videopræsentation af dig selv, som fortæller netop hvem du er og hvad, du kan.
Brug også gerne video-cv funktionen som du finder på din profil på UngArbejde.dk.
Læg en strategi for, hvilke forbindelser du vil have på de sociale medier. På LinkedIn kan du tilføje personer, som du mener vil gavne dig mest professionelt. Dette kunne være tidligere arbejdsgivere eller kollegaer, som du mener måske at kunne bruge i din jobsøgning.
Det er blevet så populært, at bruge sociale medier i professionelle sammenhænge, at der nu findes sider, udelukkende med det formål, at skabe professionelle forbindelser. Sider som LinkedIn kan bruges til at promovere dig og dine faglige kompetencer. Her handler det i høj grad om, at sælge din person, på baggrund af din uddannelse og erhvervserfaring.
Virksomheder kan gå ind og søge på LinkedIn, hvis de f.eks. mangler en kommunikationsmedarbejder, og finde frem til profiler, som matcher netop det, som de søger. Man kan altså opnå at blive det, som man kalder ”headhuntet”, hvor virksomheden opsøger dig og ikke omvendt. Derfor kan det i den grad betale sig, at have sine onlineprofiler i orden.