Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Allerede har en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Hvad er en boomer?

En såkaldt: Boomer, defineres som en person, som er født mellem 1946 og 1964. Disse personer nærmer sig i dag de 60 år, og mange er stadigvæk på arbejdsmarkedet.

Men i forhold til alle de yngre generationer på arbejdsmarkedet, så er der en generationskløft. Det gælder både i forhold til generation:

  • X (1965 - 1980)
  • Y også kaldt for millennials (1981- 1996)
  • Z (1997 - 2015)

Generationen, som blev født mellem 1946 og 1964 bliver også kaldt for baby boomers, for efter 2. Verdenskrig var der høje fødselsrater. Baby boomer generationen er ofte blevet beskyldt for at have et højt forbrug og dermed ikke være udpræget miljøbevidste. De er heller ikke digitalt indfødte, så hverdagen med e-boks, smartphones, apps og så videre kan være en udfordring.

Retorikken blandt de yngre generationer kan derfor blive. OK, der er så meget du ikke forstår - i forhold til den tid vi lever i nu. Det er derfor ikke pænt ment, når der siges: "OK boomer" til baby boomers. Og da frasen "Ok boomer" er blevet allemandseje blandt de unge, så bruges udtrykket også i flæng om alle voksne, der ikke forstår noget som helst - set fra den unges perspektiv.

Hvad betyder det på arbejdspladsen?

Vi ynder at tale om diversitet på arbejdspladsen i disse år. I Folkeskolen er de unge opdraget til inklusion og gruppearbejde, men med fokus på det enkelte individ. Det giver i sig selv en udfordring, for hvordan behandler man personer individuelt, men med et højt engagement ved gruppearbejde?

Hvis målet er at lave high performance teams, så skal vi forstå hinandens forudsætninger og baggrunde. Hvordan kan vi få de unge til at se en dyd i at hjælpe baby boomer generationen, uden at være nedladende eller kæk?

Hvordan kan baby boomer generationen blive knap så stive i betrækket, og måske tillade medarbejdere med ring i næsen; blåt hår eller brug af smartphones i arbejdstiden?

Verden forandrer sig, og det gør kulturen også på arbejdspladsen. Så hvad gør du, for at finde den rigtige medarbejder?

  • Tager du udgangspunkt i, at den nye medarbejder skal passe til din virksomhedskultur?
  • Eller søger du en ny medarbejder, som kan være med til at påvirke din nuværende virksomhedskultur?

Hvorfor er det et vigtigt spørgsmål at stille sig?

Jo, fordi, når du skal skrive din jobannonce, så skal du være transparent i, hvad du søger og skriver i forhold til den hverdag, som den nye medarbejder kommer til at arbejde i. 

Sat lidt på spidsen, så dur det ikke, at du skriver, I er trendskabende i jobannoncen - hvis I dagligt siger: "EDB" på arbejdspladsen, som man gjorde i 80´erne.

Læs mere om: