Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Betalingsmetoder: Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro

Har du allerede en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Branding

Hvorfor er branding vigtigt, og hvilke typer branding findes der?

Der findes fire former for branding.

  • Virksomheds branding (corporate branding)
  • Employer branding
  • Personlig branding
  • Produkt branding

I forhold til rekruttering er de sidste to former for branding irrelevante. Til gengæld er både virksomheds branding og employer branding yderst interessant.

Branding af virksomhed

I forhold til at skaffe flere ansøgere til din virksomhed på kort og lang sigt, at der væsentligt, at du tænker på branding som rekrutteringsstrategi.

Der er der flere årsager til:

  • Virksomheden's omdømme (god eller dårlig)
  • Ansøgernes kendskab til virksomheden - eller mangel på samme
  • Er et virksomheds brand top of mind hos ansøgerne?

Ser vi på den første, virksomheden's omdømme, også kaldet for brand reputation, så laver Universum hvert år en undersøgelse. Det er ikke udsædvanligt, at det er de største virksomheder i Danmark, som ligger højt på denne liste. Men hvor ligger din virksomhed?

Men for at have en holdning (positiv eller negativ) til en virksomhed, så er det en forudsætning, at man kender til virksomheden. Ikke alle brands er lige så velkendte som Coca-Cola og Pepsi. Hvor stor kendskabsgrad tror du der er til din virksomhed?

Og endeligt, bliver vi hver dag bombarderet med nye indtryk. Derfor glemmer vi også hurtigt. Så er dit virksomhed's brand ikke top of mind hos ansøgerfeltet, så er du så godt som ikke eksisterende.

Derfor skal du have fokus på coroprate branding. Så lad os se, om det samme er tilfældet for employer branding?

Employer branding

For at vi er på samme sport, så lad os sætte en ramme for, hvad employer branding er:

"Det er betegnelse for virksomheden's måde at markedsføre sig på som en attraktiv arbejdsplads. Employer branding bruges derfor af arbejdsgivere til at brande sig overfor nuværende og potentielle medarbejdere"

Employer branding kan tage mange former, såsom:

  • Video
  • Events
  • Medarbejdere som ambassadører
  • Karrieremesse
  • Osv.

At bruge employer branding som brand strategi kan derfor bidrage til, at styrke:

  • Virksomheden's omdømme
  • Kendskabet til virksomheden 
  • At virksomheden's brand er top of mind hos ansøgerne

På den måde styrkes den sociale brandværdi (brand equity) for virksomheden.

Rekrutteringskampagne

Ønsker du at lave en elevrekrutteringskampagne, eller en anden form for tiltrækning af nye medarbejdere, så lønner det sig altså at være tilstede på ikke bare én men flere platforme.
 
En undersøgelse fra Megafon (2021) viser, at 21% af de jobsøgende ikke læser jobopslag, fra virksomheder, som de ikke kender. Og yderligere 29% siger de kun sjældent ser jobopslag fra virksomheder, som de ikke kender. Det giver sammenlagt 50% og taler vist sit tydelige sprog.
 
Det handler om ikke at spare på brandingen, når man skal skaffe flere ansøgere. Alternativet er, at en konkurrerende virksomhed fremstår som mere attrattiv, og derfor få flere ansøgere og alt andet lige også de bedste ansøgere.
 
Vil du gerne tiltrække fremtidens arbejdskraft, så der jobsitet Ungarbejde.dk et naturligt valg for dig. Der er kan du både finde elever, praktikanter, trainess, studerende og andre talenter, som typisk er vant til at arbejde på en voksen arbejdsplads, hvorfor onboardingen går hurtigt.
 
For at få direkte adgang til målgruppen af unge og studerende, skal du blot bruge nedenstående kontaktformular: