Ungarbejde

Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Betalingsmetoder: Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro

Har du allerede en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Sådan finder du din næste butiksmedarbejder

Butiksmedarbejder

Butiksmedarbejdere er der mangel på, så hvad gør du nu?

Du får her nogle idéer til, hvordan du kan skaffe mere butikspersonale, uanset om du søger ekspedienter til: En specialbutik eller et stormagasin - eller i kategorien: Discountbutik, supermarked eller varehus.

Med andre ord hele detailbranchen.

Der er to løsninger på udfordringen med personalemangel indenfor detailhandel. Den kortsigtede, og langsigtede løsning:

1. Ansættelse af butikspersonale nu

Når der skal ansættes salgsassistenter og butiksassistenter, så kan man vælge at bruge:

  • Mund til mund metoden
  • De sociale medier
  • Job app
  • Jobportaler

Lad os se på fordele og ulemper ved de forskellige metoder:

  • Mund til mund metoden er gratis, men har en ret begrænset rækkevidde, og bliver hurtigt kold i forhold til at skaffe nye ansøgere
  • De sociale medier, men de virker ikke ret godt viser en undersøgelse foretaget af Megafon. Dertil kommer, at Facebook har ændret på måden at annoncere på, så det er blevet en utrolig dyr løsning for de fleste. Undersøgelsen kan du læse mere om her: Kan man finde nye medarbejdere via de sociale medier?
  • Hvis du overvejer at bruge en job app, så prøv at tænke på, hvor mange apps du har - og hvor mange apps du reelt bruger. Du bruger formentlig kun aktivt 5-10 apps. Og nye apps har det med at ryge væk i glemslen i løbet af meget kort tid. Det gør job apps også. Og som arbejdsgiver skal du passe enormt meget på, for der findes job apps på markedet med en særdeles dyr, men knap så effektiv forretningsmodel
  • En jobportal er ikke bare en jobportal. Nogle jobportaler er meget nicheorienterede ligesom Ungarbejde.dk, hvor der er en klar defineret målgruppe i forhold til unge og studerende. Andre jobportaler vil gerne være store, men det kan være en dyr fornøjelse at bruge, og måske det ikke lige der, at du bedst finder din ønskede målgruppe, og dermed nye medarbejdere

Når alt kommer til alt, så handler det om, hvad din tidshorisont er, og hvor du føler, at du få mest muligt for dine penge.

Hvad du vælger, er naturligvis 100% op til dig.

2. Investering i fremtidens arbejdskraft

Den langsigtede løsning er at investere i fremtidens arbejdskraft. Også her kan det gøres på to måder:

Ansætte ungarbejdere og studentermedhjælpere

Når du ansætter en ungarbejder eller en studentermedhjælper i din tøjbutik eller en anden detailbutik, så opnår du, at du får hjælp her og nu - men også at du få kendskab til en ny medarbejder og personlighed, som du kan lære rigtig godt at kende, før du eventuelt tilbyder et fast arbejde butiksassistent, eller en elevstilling.

Ansætte butikselever

Fordelen ved at ansætte en butiks- eller salgselev er, at en elev ikke er løntung, samtidig med, at du måske kan få en hjælpende hånd i ferieperioder. 

Derud over er det værd at nævne, at hovedparten af butikseleverne gerne vil fortsætte hos samme arbejdsgiver efter endt elevuddannelse. På den måde skal du ikke ud for at lede efter nye butiksansatte, og du sparer en masse tid på oplæring, da eleven allerede er udlært og kender din forretning og dine kunder.  

Hvad er en god medarbejder?

Når vi skal vurdere, om en medarbejder er god eller ej, så kan vi vælge at se på, om medarbejderen har nogle karakteristika, som vi mangler i vores butik - eller vi kan vælge en rendyrket salgsprofil.

Den ene fremgangsmåde behøver ikke at udelukke den anden, og fremgangsmåderne kan godt kombineres. 

Men nogle af de karakteristika som vi normalt lægger vægt på i en butik er:

  • God evne til at lytte
  • Forstå og kommunikere med mange forskellige personlighedstyper (kunder)
  • Skabe værdi for kunderne og dermed også din butik
  • Tilpasse sig kunden's behov - er ikke bedrevidende eller belærende
  • Ser trends og har en evne til at skabe synergier i forhold til produktsammensætning 

Med dette i mente, er du nu klar til at lave dit næste jobopslag, så du kan få en ny medarbejder. Du klikker blot på nedenstående knap for at komme videre: 

butiksmedarbejder i tøjbutik