Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Allerede har en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Hvad koster det at ansætte en ny medarbejder?

Hvad koster det at ansætte en ny medarbejder?

Der er forskellige måder, hvorpå du kan fastsætte prisen på, hvad en nyansættelse koster:

  • Hvad koster det at rekruttere en medarbejder? Bruger du et rekrutteringsbureau eller bruger du en jobportal (der er stor forskel på priserne)
  • Hvad koster en fejlrekruttering? Det er nemlig ikke omkostningsfrit at udskifte en medarbejder
  • Hvilke omkostninger tager du med i regnestykket?
  • Hvad koster det at lære en ny medarbejder op?
  • Hvor meget udgør udgifterne til: Løn; Forsikring; ATP; Pension; Feriepenge; Firmabil; Telefon; Internet, så der kan arbejdes hjemmefra; Frokostordning; Licenser til software m.v.

Det kan umiddelbart virke meget omkostningstungt at skulle ansætte en ny medarbejder - men der er vel en årsag til, at du gerne vil have en ny medarbejder ansat? Denne medarbejder skulle gerne tjene sin egen løn ind. 

Og så er der selvfølgelig forskel på, om du ansætter en studentermedhjælper, eller en omkostningstung advokat med fratrædelsesordning.

En af de væsentligste punkter i forbindelse med en nyansættelse er derfor: Hvad koster en medarbejder i timen, eller er der tale om en fast månedsløn?

 hvad koster det at ansætte en ny medarbejder

Hvad koster en studentermedhjælper i timen?

Hvad en studentermedhjælper koster, afhænger lidt at, om personen er under 18 år - eller over 18 år.

Er den unge studentermedhjælper under 18 år, så er det faktisk i ok, at betale en lavere løn, end hvis man er over 18 år. Det er det eneste tidspunkt, hvor det er lovligt at differentiere løn på grund af alder. 

Årsagen er, at EU gerne vil have unge over 13 år til at prøve kræfter med arbejdsmarkedet. Og da unge under 18 år kræver flere ressourcer fra arbejdsgiveren i form af vejledning mv., så er det i orden at betale mindre for en ung medarbejder under 18 år, i forhold til en studentermedhjælper, som er fyldt 18.

Vi har været lidt inde på, hvad en medarbejder koster udover løn. Men vælger du at ansætte en studentermedhjælper som typisk kun arbejder i virksomheden op til 15 timer om ugen, så er de ekstra omkostninger ved siden af lønnen til at overskue. En studentermedhjælper skal eksempelvis ikke have stillet en firmabil til rådighed.

Hvad koster det, når en medarbejder siger op?

Når man vil beregne, hvad det koster, at en medarbejder siger op, så er der også her tale om, hvilket perspektiv du vælger:
  • Er der en karensperiode, hvor du ikke må ansætte en person i en lignende funktion, hvorfor det kan være svært at omsætte for det samme, som I plejer at gøre? I den sammenhæng kan det være værd at undersøge, om: Hvornår må man ansætte, efter en fyring?
  • Hvilke omkostninger tager du med i forhold til at ansætte en ny medarbejder?
  • Er der en fratrædelseordning
  • Skal der betales for en konkurrenceklausul?
  • Hvad har onboardingen kostet?

En måde at holde omkostningerne nede, er ved at effektivisere selve onbordingprocessen.

Med en god onboardning og introduktionsplan for en ny medarbejder kan du spare rigtig mange penge.
 
Hvordan du laver en god introduktionsplan kan du se her: