Hvor lang tid tager en jobsamtale?
Svaret afhænger af:
- Hvem du er / hvor meget du taler
- Hvem der interviewer dig / hvor mange spørgsmål, der er til dig
- Hvilket job du søger
Når det er sagt, så vil en jobsamtale til et fritidsjob typisk kun tage cirka 30-45 minutter.
Når du er indkaldt til en jobsamtale, er det vigtigt at efterlade et godt indtryk - derfor har vi lavet denne guide, som klæder dig på til jobsamtalen.
For at arbejdsgiveren lærer dig bedre at kende, vil du typisk blive spurgt om nogle indledende spørgsmål:
1.
Hvad får du tiden til at gå med privat?
Du skal præsentere dig selv for din kommende arbejdsgiver, så du giver arbejdsgiveren mulighed for at danne sig et indtryk af dig som person. Du behøver ikke at fortælle, at dit hamster hedder Orla, men man kan sagtens nævne, at man interesserer sig for dyr og bruger meget tid på f.eks. ridning. Det er op til dig selv, hvor meget du vil fortælle, men det kan være godt at nævne lidt om hvor man bor, hvilke fritidsinteresser man har og lignende
2.
Hvorfor har du valgt at ansøge netop dette job?
Arbejdsgiveren skal vide, hvorfor det netop er dig, der skal ansættes. Ligesom det er vigtigt at skrive en tilpasset jobansøgning, skal du også kunne forsvare, hvorfor det netop er dig, der skal løbe af med stillingen. Hvis du har søgt et specifikt job, som er inden for dit interesseområde, så skriv hvorfor netop det arbejdsområde interesserer dig. Det er f.eks. dumt at søge en stilling som flaskedreng, hvis du er allergisk overfor plastisk
3.
Hvorfor er du jobsøgende?
Her skal du droppe vendinger som "Jeg ska' bare tjene nogle gysser". Fortæl i stedet at du ønsker at få kendskab til arbejdsmarkedet og få nogle udfordringer ved siden af f.eks. din skolegang. Hvis du blev fyret eller opsagde din sidste stilling, så fortæl om hvorfor du nu igen søger job
4.
Hvad er en god arbejdsplads for dig?
Med mindre det kun er den årlige julefrokost, som betyder noget for dig, så kan du her fortælle om, hvad du synes er vigtigt på en arbejdsplads. Det kan være alt fra gode kolleger, struktureret arbejde og fleksibilitet til en god kantine
5.
Hvad er din stærkeste side?
Fortæl arbejdsgiveren hvad du er god til. Til en jobsamtale skal du sælge dig selv – så sørg for at få fortalt om dine stærke sider og sørg for at være entusiastisk og vis, at du rent faktisk ønsker at få jobbet. Det kan være, du kan dele aviser ud hurtigere end de fleste, eller du er en haj til at bruge computer på arbejdspladsen. Er du lærenem, struktureret, en god kollega og engageret i jobbet – så fortæl det!
6.
Hvad er din største svaghed?
Hvis du svarer, at du ikke har nogen svagheder, så kan arbejdsgiveren sætte (urimelig) høje forventninger til dig! Og nok heller ikke tro dig. Vær ærlig omkring hvis du kan have tilbøjelighed til f.eks. at glemme ting, således at dine arbejdsopgaver vil blive skrevet ned på en tjekliste. Det kan også være, at du har svært ved at sige nej, når arbejdsgiveren spørger om du kan arbejde længere eller tage en andens vagt – så kan du sige det, så arbejdsgiveren ved, hvordan du har det.
Prøv at se videoen nedenfor.
Arbejdsgiveren har nu vurderet om du kan løse arbejdsopgaverne, men vil så vurdere dit engagement.
7.
Hvad kender du til virksomheden?
Der er ingen, der forventer, at du kender hele virksomhedshistorien, men det kan være en fordel at have sat sig ind, hvad virksomheden beskæftiger sig med. Ved at kende lidt til virksomheden, udviser du engagement og interesse for din kommende arbejdsplads. Du kan næsten altid finde informationer om virksomhederne på deres hjemmeside. Hvad laver de? Hvad er deres mål og mission?
8.
Hvad er dine forventninger til lønnen?
Typisk vil din løn være fastlagt fra arbejdsgiverens side, inden du går ind til samtalen, men hvis du bliver spurgt, er der flere muligheder.
Hvis du tidligere har haft et job, så kan du fortælle, hvad du fik på din tidligere arbejdsplads. Hvis dette er dit første job, må du afvente deres udspil eller være realistisk. Du skal tænke på, at der oftest er andre kandidater til jobbet - så hvis du forlanger mere end de andre kandidater, skal du kunne fortælle hvorfor
9.
Har du nogle spørgsmål?
Her har du mulighed for at få stillet spørgsmål omkring arbejdstimer, kolleger, lokaler eller arbejdsopgaver. Det er fint at stille mange spørgsmål, så længe de vedrører jobbet eller arbejdsgiveren. På den måde udviser du engagement og selvstændigheder, der kan forbedre den måde arbejdsgiveren ser dig – man vil altid gerne ansætte ansvarlige, engagerede og selvstændige personer
Se også: