Privat-konto

Allerede har en konto ? Log ind nu

Priser

Dage 30
Pris 1.495,-

Prisen er eksklusiv moms

Udfyld

Allerede har en konto ? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Jobannonce

Når du har læst denne artikel, så har du både set et jobannonce eksempel, men også fået forslag til den gode jobannonce samt kreative, sjove og anderledes jobopslag.

Men før vi når dertil, kan du med fordel overveje:

  • Skal der være konguens mellem, hvad du skriver i jobannoncen, og hvad den nye medarbejder vil opleve på arbejdspladsen? Hvis du eksempelvis gerne vil lave et sjovt jobopslag, for at tiltrække flere ansøgere - vil det så give nogle signaler om at I er en festlig og humørfyldt arbejdsplads, som I i praksis har svært ved at efterleve?
  • Hvilket medie skal jobannoncen bruges på. Der er forskel på, om du vælger Linkedin eller Ungarbejde.dk

Så lad os se på, hvordan skriver man en god jobannonce?

Den gode jobannonce

Den gode jobannonce er kendetegnet ved, at:

  • Du bruger du-form (undgå 3. person "man" og "den rette kandidat"). Der er med til at skabe nærværd og relevans for læseren
  • Der ikke anvendes lange og uoverskuelige sætninger, og ej heller bruges fremmedord, med mindre der ikke findes et godt alternativ til fremmedordet
  • Du inkluderer en video, der giver story telling om jeres virksomhedskultur, og hvad man kan opnå ved at blive en del af jeres team
  • Skriv som du taler, uden brug af bandeord
  • Det er let at gennemskue, om jobbet ligger centralt, eller kræve offentlig transport eller brug af egen bil
  • Du måske bruger dine nuværnde medarbejdere som ambassadører
  • Der ikke bruges slang, med mindre du gerne vil, at dine medarbejdere er kendetegnet ved at bruge slang i det daglige
  • Brug god lyd og lys på dine videoer
  • Video skal være maksimum 2 minutter
  • Floskler undgås, såsom: "Du kan have mange bolde i luften"
  • Vær ærlig - oversælg ikke virksomheden
  • Layotet er tilpasset mobile enheder såsom smartphone og ipads
  • Ungå: 'Vi søger'. Brug i stedet for udtryk som: 'Vi tilbyder'; 'Du får' osv.
  • Med mindre det er vanvittigt relevant, så undlad antal medarbejdere, og hvor gammel virksomheden er eller, hvor meget virksomheden omsætter for
  • Link gerne til jeres social media platforme, hvis de visuelt giver ansøgeren en bedre indsigt i jeres virksomhed
  • Skil din virksomhed fra mængden (selvom det kan være meget svært). Find en unik vinkel på dit jobopslag
  • Inkluder citater fra medarbejdere, som ansøgeren kommer at arbejde sammen med
  • Det er let at søge jobbet

Forslag til jobannoncer for unge

Ud over ovenstående pointer, hvad skal der stå i en jobannonce?

Som jobannonce eksempel for unge kan denne skabelon bruges:
 

1. Overskrift

  • Titel på jobbet og nævn gerne, hvis jobbet er på deltid (eventuelt antal timer pr. uge)
  • Er jobbet i en region kan du nævne det
  • Har du et stærkt brand kan du bruge det: 'Coca-cola tilbyder salgsjob i Jylland'
  • Vi kommer tilbage til, om overskrifter kan være sjove

2. Indledning

  • Hvad tilbydes i jobbet? Giv ansøgeren svar på: Hvad er de primære arbejdsopgaver? Hvem skal man samarbejde med i jobbet? Hvad laver man størstedelen af tiden, og hvordan kan en arbejdsdag eller uge se ud? Hvad kræver jobbet for at få succes?
  • Hvad der gør virksomheden til en god arbejdsplads (kultur, værdier og kolleger)?
  • Må kun fylde nogle få linjer

3. Brødteksten

  • Virksomheden's forventninger og krav til ansøgeren
  • Fyldestgørende beskrivelse af jobbet
  • Er der tale om et vikarjob eller en tidbegrænset ansættelse?

4. Formalia

  • Hvordan modtages jobansøgningen?
  • Kontaktperson, hvis ansøgeren ønsker at vide mere, før jobansøgningen sendes
  • Deadline, og skriv hvis jobbet besættes, så snart den rette ansøger er fundet
Nu, hvor du kender til elementerne i det gode jobopslag, og har set et eksempel på en skabelon til et jobopslag - så er du klar til at se, hvordan man udarbejder et stillingsopslag, som enten er kreativt, sjovt eller anderledes. 

Stillingsopslag med en kreativ vinkel

En måde at gøre stillingsopslaget unikt er ved enten at gøre jobannoncen sjov eller anderledes.

Sjove jobopslag

Det er dog vigtigt at understrege at plat humor aka morfarhumor er absolut no go. Det kan du læse mere om her: Ok boomer.

Det betyder til gengæld at bruger du humor, så skal det være rafineret. 

Prøv at se dette eksempel:

Kreative jobopslag

Med kreative jobopslag menes ikke, at I søger en kreativ kok eller en kreativ medarbejder.

Det er i den sammenhæng som udgangspunkt ikke anbefalelsesværdigt at bruge animerede videoer, som det kreative indslag.

Prøv at notere hvor mange pointer, der bliver sagt i denne video:

Anderledes jobopslag

Ønsker du at lave et anderledesjobopslag, kan du gøre det i din måde at skrive jobannonce på, men også via din jobvideo.

Denne video viser, at man har et ungdommetligt sind hos Coop, og man sænker de unge ansøgere's nervøsitet og fordomme i forhold til at arbejde i en dagligvarebutik. For det er faktisk cool at arbejde hos Coop:

 Vil du gerne ansætte en ny medarbejder, så klik på linket nedenfor: 

 2000 kunder