Privat-konto
Allerede har en konto ? Log ind nu
Nulstil din adgangskode nedenfor
Hvordan søger man medarbejdere i et presset arbejdsmarked? Det ser vi på her, hvor vi også fokuserer på forskellige brancher og hvordan du kan blive førstevælger i forhold til fremtidens arbejdskraft.
Når det kommer til rekruttering, er der nogle helt centrale fokuspunkter:
Employer Branding: Sørg for, at dit firma har en stærk employer brand. Det handler om at vise, hvor fedt det er at arbejde hos jer. Giv potentielle ansøgere et klart billede af jeres virksomhedskultur og værdier
Digital tilstedværelse: Unge er online, så sørg for, at jeres online tilstedværelse er, hvor de unge er. Valg af platform afhænger af dit budskab. Brug kontaktformularen længere nede på siden, for at få mere information
Inkluderende arbejdsplads: Gå efter diversitet. Sørg for, at din rekrutteringsproces er inkluderende og åben for forskellige profiler og erfaringer
Klare karriereveje: Unge vil vide, hvad giver det af mulighed for at arbejde for dig. Lav klare karriereveje, og vis dem, hvordan de kan udvikle sig hos jer
Fleksible arbejdsordninger: Work-life balance er stort - specielt hos den unge målgruppe. Overvej muligheder for at tilbyde hybrid arbejde, eller andre fleksible arbejdsordninger
Klar kommunikation: Vær transparent gennem hele processen. Tydelig kommunikation er afgørende
Vi har nu set på det rent kommunikative i forhold til at rekruttere nye medarbejdere, og går et spadestik dybere i forhold til at differentiere mellem forskellige grupper af medarbejdere.
Forskellige typer af medarbejdere lægger vægt på forskellige ting, så hvad du lægger vægt på i din rekruttering af nye medarbejdere har stor betydning.
Lad os tage tre eksempler på, hvad du skal lægge vægt på, når du rekrutterer nye medarbejdere:
Klare muligheder for udvikling: Elever vil gerne vide, at de kan lære og vokse hos jer. Lav klare udviklingsmuligheder og mentorordninger med en fast vejleder i din virksomhed
Unikke læringsoplevelser: Skab en arbejdsplads, der er spændende for elever. Giv dem mulighed for at arbejde på interessante projekter og lær af erfaring
Kommunikation med skoler: Hold en åben kommunikation med uddannelsesinstitutioner. Forstå, hvad eleverne lærer, og hvordan din virksomhed kan integrere det. Det er der desværre alt for få virksomheder, der har fokus på, så på netop dette punkt, er det meget let for dig, at gøre en positiv forskel
Fleksibilitet og støtte: Elever kan have skiftende skemaer. Vær fleksibel og støttende, når det kommer til deres uddannelse
Opbygning af et ungt miljø: Elever trives i et miljø, hvor de kan connecte med andre unge. Sørg for, at din arbejdsplads har en dynamisk og inkluderende atmosfære
Kundeservicefærdigheder: Butikspersonalet lægger vægt på at kan yde en god service, og der er kort vej til at tage beslutninger, da der i butikken let kan opstå situationer, der kræver delegering af ansvar
Produktkendskab: Fortæl, hvordan du løbende styrker de butiksansattes faglighed. Det hjælper dem med at give bedre rådgivning til kunderne
Teamarbejde: Selvom de skal være i stand til at arbejde selvstændigt, er teamarbejde også vigtigt. Et samarbejdende miljø styrker glæden ved at gå på arbejde, hvilket kunderne helt sikkert kan opleve
Fleksibilitet: Butiksplanlægning kan variere, og der kan være travle perioder. Rekrutter folk, der er fleksible
Tillid og tillidsskabende: Butikspersonalet skal være i stand til at skabe tillid hos kunderne, inklusiv at have en positiv og imødekommende attitude
Med de 3 eksempler fremgår det, at der er forskel på hvad du skal lægge vægt på, når du rekrutterer nye medarbejdere. Derfor åbner der sig en dør af muligheder og faldgruber.
Vil du gerne have nye øjne på den måde, som du kommunikerer med din ønskede målgruppe på, så se her.
Ole Holdgaard er ekspert i fremtiden's arbejdskraft, og derfor den bedste til at give dig de bedste tips til en effektiv rekrutteringsproces, der tager udgangspunkt i blandt andet:
Udfylder du kontaktformularen, så vil Ole kontakte dig.
Hvor finder jeg en ny medarbejder, der er reelt er jobsøgende?
Vælger du at bruge de sociale medier, så er det overvejende sandsynligt, at du rammer den unge målgruppe på et tidspunkt, hvor de ikke er jobsøgende.
De unge er på Instagram, TikTok, Twich osv. for at blive underholdt, og for ikke at gå glip af noget.
Vælger du til gengælde en jobportal for unge og studerende, så rammer du din ønskede målgruppe spot on, når du bruger Ungarbejde.dk, ligesom mange andre virksomheder har gjort igennem 14 og fortsat gør:
Og det er let. Du klikker blot på denne knap:
Din forspørgelse blev ikke sendt!
Alle felter skal være udfyldt.